For nogle børn har det været en fordel med stramme regler under Corona, og det er lykkedes at bevare kvaliteten i Kolding Kommunes dagtilbud, viser kommunens kvalitetsrapport for børneområdet det seneste år.
Covid-19 har haft og har fortsat stor indflydelse på hverdagen både i børnehaver, vuggestuer og hos dagplejerne. Alle har bestræbt sig på at skabe en hverdag, der er kraftig påvirket af retningslinjer og restriktioner, hvor børnene har holdt sig i faste grupper.
”På den positive side giver de adskilte grupper færre forstyrrelser og de har dermed givet plads til fordybelse. Mere ro og nærvær har bidraget til mere ro hos børnene, så de har opdaget nye venner og fællesskaber. Især sårbare børn har generelt haft glæde af den stramme struktur, da det giver en mere overskuelig hverdag”, forklarer Kristina Jørgensen, formand for Børne- og Uddannelsesudvalget.
Kvalitetsrapporten beskriver, at børnene opleves mere selvhjulpne, når de kommer eller går, fordi forældrene ikke længere må komme ind. Mange forældre har givet udtryk for, at det er nemmere at aflevere børnene. Til gengæld har aflevering i døren gjort det svært for forældre og medarbejdere med smalltalk i garderoben og at understøtte den gode relation.
Ulemperne med corona er, at det ikke har været muligt for børn frit at søge nye venner på tværs af stuer. Børnene er afgrænset til inddelte områder, de kan opholde sig på. Den skarpe opdeling af legepladsen har også betydet at legeområdet er indskrænket.
Færre har svært ved sproget
Færre børn har brug for en særlig indsats med deres sprog. Faldet kommer efter nogle år med stort fokus på sprog i alle dagtilbud. Faldet ses ikke mindst i dagplejen, hvor alle dagplejere generelt inkluderer sproget meget mere i deres daglige arbejde.
”Alle børn får et sprogtjek tre gange om året, og alle dagplejere inkluderer sproget meget mere i deres daglige arbejde og i samarbejdet med dagplejekonsulenterne. Det øgede fokus har givet dagplejere og dagplejekonsulenterne mere viden om sprog, så de er blevet endnu bedre til at spotte de børn, som har brug for en særlig indsats”, uddyber Kristina Jørgensen.
Alle dagplejere arbejder dagligt med sprogposen, ved at de bruger babybørnetegn, understøttende sprogstrategier og dialogisk læsning.