Danskerne fik udbedret over 415.000 skader på bilen i 2023. Det er en stigning på 12,5 procent på fire år. Det er hårdt for miljøet, men værksted i Vamdrup minimerer CO2-udslippet på reparationer med stor succes.
Ifølge tal fra Brancheorganisationen for Forsikring og Pension blev der repareret hele 415.598 skader på biler i hele 2023, hvilket er 12,5 procent flere end i 2019, og i løbet af første kvartal 2024 er der blevet repareret næsten 115.000 skader.
Der svejses, slibes, spartles og lakeres, når en skade på bilen skal ordnes. Men ikke hos Buledoktor i Vamdrup, hvor de har specialiseret sig i at begrænse CO2-udledningen ved reparationer af skader på biler mest muligt – faktisk helt op til 99 procent.
– Flere er begyndt at vælge os, fordi CO2-udledning i forbindelse med reparationer er noget, man er blevet bevidst om. Samtidig er det også de miljøvenlige metoder, det giver den største besparelse i kroner og øre. Der er ingen udgifter til lakering, spartelmasse og nye dele, og det gør jo selvsagt regningen mindre, lyder det fra Mogens Christiansen, der er direktør hos Buledoktor.
Prisen på nye forlygter er ikke kun højere i kroner og øre, men også på CO2-rengningen. Udregninger fra tyske Allianz Center for Technology viser, at et nyt sæt forlygter til en Volkswagen ID3 udleder 45,7 kg CO2 at producere, mens det tal reduceres til 0,8 kg CO2, hvis man reparerer i stedet.
Slut med at svejse, spartle og lakere
At det skåner miljøet at reparere fremfor at købe nyt, kan man givetvis sige sig selv, men også når det kommer til udretning af buler, ridser eller andre småskræmmer på bilen, er der både CO2 og penge at spare gennem de nye teknikker, der er ved at vinde indpas.
Gennem SMART repair-teknologi som PDR, der står for Paintless Dent Repair og foregår ved at rette buler ud indefra eller anvende lim til at hive en bule ud, undgår de hos Buledoktor i Vamdrup både at svejse, spartle og lakere bilerne.
– Det fungerer sådan, at vi prikker bulerne indefra i stedet for at svejse dem væk. På den måde kan vi undgå at spartle og lakere bagefter, og der sparer altså op mod 99 procent på CO2-udledningen. De her teknikker gør samtidig, at man ikke kan se, at der i det hele taget har været en bule bagefter, og det er med til, at man kan holde værdien af bilen bedre, siger Mogens Christiansen.
Buledoktor er specialist i at reparere parkeringsskader. Med moderne SMART repair teknologi som PDR, der står for Paintless Dent Repair, kan vi rette buler og skader uden brug af spartelmasse og lakering, så bilen bevarer oprindeligt udseende og værdi. Læs mere på: buledoktor.dk