Fra fem til fire forvaltninger i Kolding Kommune

Foto: Kolding Kommune . Kolding Rådhus
dato

Politikerne skal inden længe tage stilling til, om organisationen skal justeres, så Centralforvaltningen og By- og Udviklingsforvaltningen lægges sammen til én samlet forvaltning. Det vil give bedre muligheder for at understøtte politikernes visioner om kommunens udvikling og fremdrift.

Kolding Kommune er på vej til at tage endnu et skridt i forhold til at styrke kommunens muligheder for at skabe bæredygtig vækst, yde bedre velfærd, understøtte det gode liv samt sikre kommunen en sund og bæredygtig økonomi.

Det nye skridt skal samle Centralforvaltningen og By- og Udviklingsforvaltningen i en ny, fælles forvaltning, der får et nyt navn. Allerede for fem år siden blev der dannet en afdeling i Centralforvaltningen med fokus på kommunens vækstdagsordner som bl.a. erhvervs- og befolkningsudvikling. Disse dagsordner hænger imidlertid tæt sammen med kommunens fysiske planlægning og udvikling, som hører under By- og Udviklingsforvaltningen.

Ved en sammenlægning samles kommunens strategiske og fysiske udvikling og den langsigtede planlægning altså under ét. På den måde bliver der skabt en sammenhæng, hvilket i sidste ende kommer både borgerne, erhvervslivet og kommunen til gavn.

Samtidig et det hensigten at sætte yderligere fart på et netværksbaseret samarbejde mellem den nye forvaltning og de tre store velfærdsforvaltninger, der kan skabe øget sammenhængskraft på kommunens indre linjer. Det arbejde er allerede i gang, men det vil blive yderligere intensiveret i den nye organisation, hvor områder, der traditionelt understøtter organisationens arbejde som økonomi, HR, IT og jura m.fl., kommer til at arbejde endnu tættere sammen på tværs af forvaltningerne, hvilket vil kunne give en række synergieffekter.

Organisationsændringen er dog ikke en spareøvelse, så der lægges ikke op til afskedigelser. Meningen er at skabe en mere smidig og effektiv administration, som på længere sigt vil kræve færre medarbejdere og ledere.

Den mulige sammenlægning af de to forvaltninger er på dagsordenen til mødet i Økonomi og Strategi 28. august, hvor medlemmerne af udvalget skal tage stilling til, om man vil gå videre med planerne.

- Kolding går foran med dette tiltag. Mig bekendt har man ikke gjort det her i andre kommuner. Men jeg er sikker på, at med en sammenlægning får vi et stærkt udgangspunkt for kommunens videre udvikling. Vores organisation vil passe bedre til de udfordringer, vi står over for bl.a. med at styrke de bæredygtige vækstmuligheder, skabe bedre velfærd for borgerne og sikre en sund og robust økonomi i fremtiden. Vi får fire stærke forvaltninger og en direktion, der vil have fokus på at løse udfordringerne i fællesskab, pointerer borgmester Knud Erik Langhoff.

Stillingen som kommunaldirektør i Kolding Kommune er vakant og skal slås op til oktober med forventet tiltrædelse af en ny kommunaldirektør 1. januar 2024.

- Vi planlægger at justere organisationen nu, inden vi skal i gang med at ansætte en ny kommunaldirektør, så vi får fastlagt den fremtidige struktur, der afspejler vores politiske visioner, forklarer borgmester Knud Erik Langhoff.

https://www.kolding.dk/om-kommunen/nyhedsarkiv/fra-fem-til-fire-forvaltninger-i-kolding-kommune/

Kilde: Kolding Kommune
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.