Fra mandag den 3. juli blev det tilladt at cykle i gågaderne Jernbanegade, Akseltorv og Torvegade i Kolding midtby døgnet rundt. Men al færdsel på to hjul skal ske på de gående præmisser. Målet er at gøre det lettere at cykle på tværs af byen, så flere vælger at tage cyklen.
”En stor del af døgnet er der plads til både fodgængere og cyklister i Jernbanegade, Akseltorv og Torvegade, så derfor giver vi folk lov til at cykle på strækningen i stedet for at skulle ud på en længere omvej. Når der er mange mennesker i gågaderne, er det op til cyklisterne at vise hensyn – f.eks. ved at stå af cyklen eller køre meget langsomt. Al trafik på cykel skal ske på de gåendes præmisser, da det stadig er en gågade,” understreger Mads Astrup, områdechef Anlæg og Drift, Kolding Kommune.
Ordningen med cykling i gågaderne blev testet sidste år. Efter en grundig evaluering af pilotprojektet har politikerne i Plan og Teknik besluttet at gøre cykling i de pågældende gågader permanent. Om et år skal der gøres status for at vurdere, om det er lykkedes at skabe en god kultur med plads til både gående og cyklister.
Tydeligere markering
Da forsøget med cykling i gågaderne blev evalueret i 2022, efterlyste flere borgere en tydeligere markering af, at man må cykle i de pågældende gågader.
”Det er en rigtig god anbefaling, så vi har fremstillet nogle plakater med budskabet Sammen om gaden. De bliver hængt op i Jernbanegade, Akseltorv og Torvegade, og vi har også fået trykt noget materiale, som butikkerne får tilbudt, så de kan informere om de nye regler,” fortæller trafikplanlægger Alexander Gejl Kokholm, Kolding Kommune.
Flere initiativer på vej
Samtidig begynder kommunens trafikplanlæggere at arbejde med ideer til, hvordan det kan blive lettere for cyklisterne at cykle videre fra Jernbanegade.
”Det her handler ikke bare om få hundrede meters gågade. Hvis vi for alvor skal gøre det attraktivt at cykle i Kolding by, så skal vi gøre det lettere at komme hurtigt frem, når man cykler på tværs af byen. Her ved vi f.eks., at krydset Fredericiagade-Munkegade-Buen-Jernbanegade er svært at komme videre fra. Vi bestiller nu et firma til at lave en analyse af trafikken i krydset, så vi kan få nogle gode input til, hvordan vi evt. kan justere krydset, så det bliver lettere at passere for både cyklister og fodgængere,” siger Alexander Gejl Kokholm og fortsætter:
”Tilsvarende i den modsatte ende af Jernbanegade ved Bredgade. Kan vi her skabe nogle forbindelser, så cyklisterne får lettere ved at komme videre vestpå? Det går vi også i gang med at analysere på.”
At styrke cyklismen er en vigtig del af kommunens nye mobilitetsplan. Hvis flere cykler, vil det både reducere vores udledning af CO2 og begrænse trængslen på vejene, så trafikken kommer til at glide bedre. Samtidig er det sundt for både krop og sind at tage cyklen.
Fakta
Fra 3. juli må man cykle i gågaderne i Jernbanegade, Akseltorv og Torvegade døgnet rundt. De samme regler gælder i forvejen for gågaderne i Klostergade og Lille Brostræde. I alle øvrige gågader må man kun cykle kl. 19-09 - se kort herunder.
Al cykling i gågader skal ske på de gåendes præmisser. Det betyder, at cyklisten altid skal give plads til de gående og vise hensyn – f.eks. ved at nedsætte hastigheden, holde god afstand og evt. stå af cykler og trække, hvis der er mange mennesker i gågaden.